Kada se odlučujete između pneumatske gume (vazdušne) ili one nalivene (cushion tires), postoje razni faktori koje treba uzeti u obzir. Svaka od njih ima svoje prednosti, ali i ono na šta treba obratiti pažnju, kako se ne bi pretvorilo u nedostatak. Ono što je najvažnije je da ako je guma stara, izlizana i neupotrebljiva, više ne bi trebalo da bude na Vašem viljuškaru. Gume su jedan od najbitnijih delova vozila, kada pričamo o sigurnosti na radu, ali i efikasnosti, te uštedi.

 

Pneumatske gume ili ne, za početak moraju biti ispravne

Viljuškari su teška vozila koja se kreću često i po zatvorenim, skučenim prostorima u blizini radnika. Ispravne i nove gume su ključne za sigurnost, kako bi se izbegli incidenti i nesreće na radnom mestu. Sa druge strane, gume na viljuškarima trebaju pružati dobro prianjanje na pod kako bi se izbeglo sklizanje i osigurala stabilnost i kontrola vozila. Oštećene i istrošene gume mogu dovesti do problema s prijanjanjem i smanjuju kontrolu vozača.

Rad sa ispravnim gumama smanjuje troškove popravke i štedi druge bitne delove ove radne mašine, kao što su mjenjači i kočnice, koji mogu biti oštećeni usled korištenja dotrajalih guma. Sve ovo utiče na produktivnost vašeg rada, koji će biti daleko efektniji i brži. Poznat je savet iskusnih majstora – na gumama se ne štedi! Uvek se preporučuje redovno proveravanje stanja guma i njihova zamena kada je to potrebno.

 

Detalji koje pneumatske gume i one nalivene čine neuništivim

Gume za viljuškare imaju centralnu šaru u obliku „cik – caka“ koji minizuje vibracije, ali i poboljšava sposobnosti rukovanja vozilom u zatvorenim prostorima. Dizajn bočnih šara je takav da imaju veoma duboke utore, kako bi se obezbedilo što bolje prijanjanje na tlo na otvorenim prostorima. Ova dubina povećava i dugovečnost gume, njen radni vek. Ekstra širina gazećeg sloja gume služi maksimalnoj stabilnosti. Gume često imaju i prsten sa vanjske strane koji je malo izbočen i kruži oko felne, kako bi apsorbovao moguće udarce i sprečio oštećenje točkova.  “Pit stop” linija služi da lakše prepoznamo dotrajalost guma. Kad se pojavi linija, obično narandžaste boje, znači da je radnom veku gume došao kraj, da je treba zameniti.

Što se tiče trajanja, nalivene gume su tu u prednosti. Za vreme koje vam treba da potrošite jedan komplet nalivenih guma, upotrebićete dva do tri kompleta pneumatskih.

Imajte na umu da nosivost guma može varirati u zavisnosti od proizvođača i specifičnog modela gume. Važno je da uvek proverite specifikacije proizvođača kako biste bili sigurni da je guma pogodna za predviđenu primenu i zahteve nosivosti.

Pneumatske gume: udobne, brze i dugovečne

Pneumatske gume su najčešća vrsta guma koji se koristi na vozilima. Sastoje se od gume koja je napumpana vazduhom i postavljena na felgu. Za viljuškare dolaze u raznim veličinama i lako ih je nabaviti. Najčešće se koriste na otvorenim i zahtevnim terenima, kao što su luke, stanice i skladišta gde se prenosi teret, kao i gradilišta. Nema tog neravnog terena koje ove gume neće sa lakoćom preći. Važdušne gume su jeftinije i lakše, ali i manje izdržljivije. Češće se buše. Dok su one punjene čvrstom gumom izdžljivije, teže se oštećuju, ali donose i robusniju vožnju.

Prednosti pneumatskih guma:

  • Bolje prijanjanje na pod: Pneumatske gume pružaju bolje prijanjanje u poređenju sa nalivenim gumama, pogotovo ako se radi na mokrim i klizavim terenima.
  • Veća udobnost vožnje: Ove gume apsorbiraju udarce i vibracije sa asfalta, zemlje i makadama. Kakvo god da je tlo ispod, pružiće udobniju vožnju.
  • Bolja kontrola vozila: Pneumatske gume imaju bolju kontrolu nad vozilom, što može pomoći u izbegavanju nezgoda i olakšati rad.

Nedostaci pneumatskih guma:

  • Češće održavanje: Pneumatske gume zahtevaju redovno proveravanje pritiska vazduha, mogu se probušiti ili puknuti.
  • Skuplje održavanje: Zamena i popravak pneumatskih guma može biti skuplja od nalivenih.
  • Lošije performanse pri visokim temperaturama: Ove gume mogu se brže trošiti pri visokim temperaturama.

 

Nalivene gume: Čvršće nego pneumatske gume

Nalivene gume napravljene su od tvrde gume, koja se postavlja na metalni okvir, bez vazduha u sredini. Lako se prepoznaju po tome što se vidi kako je guma, a i ime joj to kaže, bukvalno “nalivena” na felnu, odnosno metalni okvir. Poznate su po svojoj izdržljivosti i otpornosti, što ih čini popularnim izborom za unutrašnju upotrebu na glatkim površinama, poput betona. Idealne za zatvorena skladišta i industrijska postrojenja. One, za razliku od pneumatskih guma, usporavaju vozilo, ali zato pružaju preciznije upravljanje, što je još jedna dobrodošla karakteristika u zatvorenim, a često i skučenim prostorima. Jednostavno, potrebno im je manje prostora da se okrenu.

Prednosti nalivenih guma:

  • Lagano upravljanje: Ove gume pružaju glatku vožnju za rukovaoca viljuškarom, što može smanjiti zamor i povećati produktivnost radnika.
  • Nema bušenja: Budući da nema vazduha u gumi, naliveni pneumatici se ne mogu probušiti.
  • Manje održavanja: Nalivene gume ne zahtevaju proveru pritiska i lakše su za održavanje.
  • Niža cena: Generalno su jeftinije od pneumatskih guma, što ih može učiniti isplativom opcijom za unutrašnju upotrebu na ravnim površinama.
  • Manje buke: Proizvode manje buke od pneumatskih guma, što može biti važno u zatvorenim okruženjima gde taj nivo treba da se svede na minimum.

Nedostaci nalivenih guma:

  • Lošije prijanjanje: Nalivene gume lošije prijanjanju u poređenju sa pneumatskim, što se najviše može osetitit kada je tlo mokro i klizavo.
  • Manja udobnost vožnje: Ove gume manje apsorbuju udarce i vibracije na tlu, pa na spoljašnjim neravnim terenima mogu biti naporne za vozača.

 

Pune gume – superelastik gume za viljuškare (Solid tires)

Superelastik gume za viljuškare, neko zove i „pune gume“, dok se na stranim tržištima najčešće pronalaze pod engleskim terminom „solid tires“. Ove gume najčešće viđamo na viljuškarima koji rade u zatvorenim prostorima, poput magacina. Oni obično prelaze kratke udaljenosti. Mogu služiti i na otvorenom, ali ako tlo nije izuzetno neravno.

Napravljene su od gume i nemaju vazdušni deo kao pneumatske. Pune se penom ili drugim materijalima da bi se stvorio efekat amortizacije, kako bi radile i na neravnim terenima.

Mogu se kupiti i u beloj boji, (clean solid tires), ako viljuškari ne treba da ostavljaju tragove na podu, primera u nekoj prehrambenoj ili farmaceutskoj kompaniji.

Izuzetno su stabilne, ekonomične i sa velikom nosivošću. Ne zahtevaju ulaganja i veoma su pouzdane. Sem na viljuškarima, koriste se još i na transportnim vozilima koji nose velike terete, aerodromskim vozilima, platformama za rad na visini i drugim industrijskim prevoznim sredstvima.

  • Neverovatno elastične: Lako se postavljaju na pneumatske felne. Gazeći deo je sa dubokim utorima, veoma otporan na trošenje. Smeša od koje su napravljene apsorbuje udarce i stvara nizak otpor pri kotrljanju, te tako ne povećava temperaturu pri radu. Bočni deo gume je posebno ojačan, otporan za udarce i sečenje.
  • Čelični prsten: Često su ojačane na dva načina; sa čeličnom bazom ili čeličnom žicom. Tako podnose i najteža opterećenja. Čelični prsten oko njih jednostavno je neuništiv, ali i hladi gumu tako što odvodi toplotu. Mogu raditi neometano, pod punim opterećenjem i maksimalnim intenzitetom godinama.
  • Čelične trake: Napravljene su od nekoliko snopova čeličnih žica koje su ravnomerno raspoređene u unutrašnjem delu pneumatika oko kojih je postavljena najčvršća mešavina gume. Ova kombinacija dokazano izdržava i najteža opterećenja i visoko su otporne na udarce oštrih predmeta.

 

Poliuretanske gume: Elegantne i efikasne

Poliuretan je izdržljiv materijal koji ne ostavlja nikakve tragove, pa je idealan za pravljenje onih guma koje treba da manevrišu u zatvorenom prostoru, da „klize“.

Poliuretanske gume se prave kombinovanjem dve komponente: poliola i izocijanata. Kada se ove dve komponente pomešaju, prolaze kroz hemijsku reakciju koja stvara visoko elastičan materijal sličan gumi koji se može oblikovati u različite oblike i veličine. Dobijeni materijal se zatim sipa u kalup i ostavlja da se osuši, formirajući čvrstu, izdržljivu gumu koja može da izdrži teška opterećenja.

Tako ove gume pre svega karakteriše glatka površina i nizak profil. To im omogućava da imaju jaku vuču i veliku nosivost, ali i nizak otpor pri okretanju i dodirivanju tla. Odlično se uklapaju u viljuškare i paletare sa malim zazorom i veoma su otporne na habanje.

Za razliku od tradicionalnih guma, koje vremenom mogu postati krute, poliuretanske gume ostaju dugo savitljive i fleksibilne. Takođe su veoma otporne na hemikalije, ulje i druge supstance koje mogu oštetiti obične gume. Idealne za rad u hemijskim ali i drugim industrijskim postrojenjima!

 

Kako produžiti radni vek guma na viljuškarima

  • Redovno održavanje: Redovno proveravajte i održavajte gume na vašim radnim mašinama poput običnih, regalnih ili ručnih viljuškara, kako biste bili sigurni da su pravilno napumpane, da su ravnomerno istrošene i da nemaju bilo kakvog oštećenja ili krhotina. Održavajte gume čistima i proverite da li ima znakova habanja ili uboda.
  • Pravilno skladištenje: Kada se ne koriste, čuvajte viljuškar ili uskladištene gume na suvom, hladnom mestu, daleko od direktne sunčeve svetlosti ili toplote. Ovo će pomoći da se spreči pucanje ili krhkost guma.
  • Bez preopterećivanja: Uverite se da viljuškar ili staker, nije preopterećen preko svog nominalnog kapaciteta. Preopterećenje može izazvati prekomerno habanje guma, što može dovesti do preranog kvara.
  • Pravilna vožnja: Izbegavajte iznenadna pokretanja, zaustavljanja i skretanja, jer oni mogu izazvati prekomerno habanje guma. Uvek vozite bezbednom brzinom i izbegavajte prelazak preko ivičnjaka ili drugih prepreka.
  • Rotirajte gume: Redovno rotirajte gume kako biste osigurali ravnomerno habanje i produžili vek trajanja guma. Ovo će pomoći da se spreči razvoj neravnomernog habanja i produži vek trajanja guma.
  • Odgovarajući izbor: Izaberite prave gume za vaš viljuškar bio on električni ili na fosilna goriva. Različiti tipovi guma su dizajnirani za različita okruženja i primene, pa se pobrinite da odaberete prave. Prateći ove savete, možete pomoći da vaše gume traju duže, smanjujući troškove i zastoje povezane sa čestom zamenom guma.

 

Pneumatske gume ili nalivene, dileme zapravo nema

Na kraju, kada birate između nalivenih i pneumatskih guma, dileme ne bi trebalo biti. Nalivene se obično koriste u poslovima gde viljuškari rade u zatvorenom prostoru ili na glatkim površinama, kao što su skladišta ili utovarne stanice. Poznate su po svojoj izdržljivosti i otpornosti na bušenje, što ih čini idealnim za teške uslove rada.

S druge strane, pneumatske gume, punjene vazduhom obično se koriste na otvorenom i na neravnom terenu. Pružaju laganu vožnju i bolju vuču na neravnim površinama, što ih čini idealnim za gradilišta ili vanjska skladišta.

Pri izboru, za početak, uvek treba krenuti od četiri faktora:

  1. Primena: Ako se viljuškar koristi prvenstveno u zatvorenom prostoru na glatkim površinama, nalivene gume su bolji izbor. Ako ste na otvorenom, neravnom terenu, bolje je odabrati pneumatske gume.
  2. Nosivost: Pneumatske gume obično mogu da podnesu veća opterećenja od čvrstih guma, pa uzmite u obzir težinu tereta koje će viljuškar nositi.
  3. Održavanje: Nalivene gume zahtevaju manje održavanja od pneumatskih, jer se ne mogu isprazniti.
  4. Cena: Razni proizvođači nude razne vrste guma. Tu su uvek i akcije i sniženja. Pogledajte dobro šta se nudi i izračunajte, s obzirom na posao koji se bavite, šta vam je jeftinije.

 

Ukoliko tražite viljuškare, rezervne delove ili baš gume za ove mašine, pregledajte našu ponudu i usluge. I, naravno, uvek možete zakazati servis kod naših vrhunskih servisera.